Twarde fakty pokazują, że rynek kosmetyczny w Polsce jest jednym z najszybciej rosnących w Europie. 30% wzrost wartości tego rynku w latach 2002-2016 oraz dalsze prognozy mówiące o wzroście do 20 mld zł do 2020 r. wskazują, że w rynku tym drzemie ogromny potencjał. Jacy są główni gracze na polskim rynku kosmetycznym?

Lokalni producenci vs marki globalne

Polska zajmuje 6. miejsce wśród rynków kosmetycznych w Europie i jest swego rodzaju ewenementem. Tylko u nas wysoki udział w rynku mają polskie firmy, a nie gigantyczne koncerny kosmetyczne. L’oreal, jako jedyny koncern ma 15% udział w rynku, a inni kosmetyczni giganci nie wychodzą poza próg kilku procent. Doskonale mają się natomiast polskie marki kosmetyczne, zarówno te duże jak Eris czy Ziaja, jak i te dużo mniejsze. Na żadnym z innych europejskich rynków producenci lokalnych kosmetyków nie mają się tak dobrze.

Polska zaskakuje, a przykłady firm, które zaczynały produkcję kremów w domowym zaciszu, jak i nowocześniejszych start-upów kosmetycznych pokazują, że Polak potrafi. Do sukcesu przyczyniają się nowatorskie pomysły na produkty, dostęp do naturalnych składników i umiejętność odpowiedniego dotarcia do wybranych grup docelowych. Doskonałym przykładem jest Elfa Pharm – nowy producent kosmetyków na naturalnych składnikach. Kremy ze śluzem ślimaka czy jadem żmii, znane i cenione w światowej kosmetologii, wyróżniają się naturalnością oraz brakiem sztucznych konserwantów i idealnie trafiają w gusty i potrzeby Polaków i Polek.

Skąd taki fenomen na polskim rynku kosmetycznym?

Przyczyn sukcesów polskiej branży kosmetycznej jest co najmniej kilka. Po pierwsze wyraźnie daje się zauważyć trend życia w zgodzie z naturą. Wiąże się on nie tylko z uprawianiem sportu i zdrowym odżywianiem, ale również ze zwracaniem na ekologię w innych dziedzinach naszego życia. Sporą popularnością cieszą się zatem wszystkie rozwiązania ekologiczne, pro natura, które idealnie wpisują się w trend slow life. Jest to kierunek szczególnie popularny wśród kobiet 20-50 lat, będących główną grupą docelową większości producentów kosmetyków.

To właśnie ten trend przekłada się na rosnące zainteresowanie kosmetykami wolnymi od SLS i SLES, opartymi na wyłącznie naturalnych składnikach. Coraz więcej osób dokonuje świadomych wyborów, wiedząc, że dokonując takich wyborów nie tylko dbają o siebie, ale również o środowisko naturalne.

Gdzie można znaleźć polskie kosmetyki?

Sprzedaż online to jeden z wielu kanałów dystrybucji kosmetyków produkowanych przez lokalnych producentów. Jednakże nawet niewielkie firmy kosmetyczne walczą z ogromnymi koncernami o miejsca na półkach w drogeriach. Obok kremów światowych gigantów w największych sieciach handlowych znajdziemy również kosmetyki od nowych firm kosmetycznych, takich jak Elfa Pharm. Jest to walka bardzo skuteczna, co pokazują przytoczone wcześniej badania dotyczące udziału w rynku.

[Głosów:4    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ