Dieta arbuzowa-wskazania i przeciwwskazania

Arbuzy są dla wielu osób nieodłącznym elementem lata – bardzo soczyste, słodkie, a także orzeźwiające. Różnego rodzaju wariacje na temat arbuzów dosięgły nawet mody – już od kilku sezonów tenże właśnie owoc pojawia się na naszych koszulkach, czy też spodenkach, ale także letnich dodatkach oraz dekoracjach. Jego duża popularność wiąże się także pewnie w dużej mierze z tym, że arbuz jest owocem bardzo sezonowym i w niezwykle przystępnej cenie można go zakupić w zasadzie tylko przez kilka miesięcy w roku, więc należy się nim jak najbardziej nacieszyć w tym krótkim okresie.

Arbuz jest bardzo zdrowym owocem – jest on bogaty w potas, a także magnez, antyoksydanty oraz witaminy A i C. Owoc ten w większości składa się z samej wody (aż ponad 90% objętości), dzięki temu bardzo skutecznie gasi pragnienie w upalny dzień.

Oprócz tego doskonale reguluje ciśnienie krwi oraz działa moczopędnie, dlatego właśnie dobrze jest jeść arbuzy, jeżeli cierpi się na różne choroby nerek oraz dróg moczowych. Okazuje się bowiem, że ten pyszny owoc może być nie tylko smaczną przekąską w upalne dni, ale również bardzo podstawowym składnikiem prawidłowej diety odchudzającej.

Takie diety arbuzowe można podzielić na dwa podstawowe rodzaje. Pierwszy typ takich diet to oczyszczająca głodówka, która może zwykle trwać od jednego do jakichś trzech dni. W te właśnie dni je się tylko i wyłącznie arbuzy oraz pije sok wyciśnięty z arbuzów. Są to zazwyczaj spore ilości arbuza – nawet 1 kg tego owocu przypadający na każde 10 kg masy ciała. Tego rodzaju głodówkę można swobodnie stosować jako jeden z kilkunastu dni bardziej pełnowartościowej diety (na przykład na pięć dni zwykłej zdrowej diety dwa z nich są „dniami arbuzowymi”) albo po prostu jako dietę samą w sobie. Jednakże jedzenie tylko i wyłącznie arbuza przez całe trzy dni może spowodować utratę naprawdę wielu kilogramów.

Dieta arbuzowa-wskazania i przeciwwskazania

Oczywiście niestety efekt jojo po takiej diecie też jest niemalże gwarantowany. Tego rodzaju oczyszczająca dieta arbuzowa nie jest jednak zalecana dla diabetyków, kobiet w ciąży, a także kobiet w okresie laktacji. Nie jest ona również zalecana osobom, które chcą się odżywiać bardzo zdrowo i uniknąć niepożądanego efektu jojo.

Drugi rodzaj diet arbuzowych natomiast polega na zastosowaniu zbilansowanej diety oraz tylko dodawaniu do każdego posiłku dużej ilości arbuza (jakieś 3-4 kawałki), a drugie śniadanie i podwieczorek ma stanowić wyłącznie arbuz. Taką dietę może już stosować niemal każdy, ponieważ pozwala ona na dostarczanie naszemu organizmowi w zasadzie wszystkich potrzebnych mu do życia składników, a dodatkowo duże porcje arbuza są świetnym zastrzykiem witamin oraz innych składników odżywczych. Oczywiście ten rodzaj diety nie przyniesie nam natychmiastowego efektu, ale także nie wpłynie w ogóle negatywnie na zdrowie, a raczej będzie odpowiedni dla naszego organizmu. A na dodatek, co często jest najważniejsze dla osób chcących stracić parę kilogramów na wadze, pozwoli na utrzymanie cudownych efektów na dłużej.

Warto więc włączyć arbuza do swojego letniego jadłospisu. Nawet jeśli nie uda się zrzucić nam aż tylu zbędnych kilogramów, ile początkowo zaplanowałyśmy, pyszny smak oraz zapach owocu zrekompensują brak tych oczekiwanych efektów. Warto także pamiętać o tym, że arbuz zawiera ważne dla naszego zdrowia kartenoidy. Są to antyoksydanty oraz naturalne pigmenty, które odpowiadają właśnie za mocno czerwoną barwę miąższu arbuza.

Jednakże za głównego przedstawiciela tychże karotenoidów uważa się likopen, który natomiast zapobiega utlenianiu się złego cholesterolu, dzięki czemu obniża ciśnienie w naszych żyłach i tętnicach. Ponadto, likopen hamuje namnażanie się w naszych naczyniach krwionośnych wolnych rodników, które przecież powodują ich uszkodzenia. Likopen zmniejsza też ryzyko wystąpienia groźnych nowotworów, zwłaszcza raka prostaty.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ